Skip to Content

نقدی بر رمان "درخرابات مغان " داریوش مهرجویی/علی رشوند

  • strict warning: Non-static method cmfcCalendar::factory() should not be called statically in /home/haranak/public_html/sites/all/modules/calendar_systems/calendar_systems.module on line 221.
  • strict warning: Declaration of cmfcCalendarV1Iranian::infoArrayToTimestamp() should be compatible with cmfcCalendarV1::infoArrayToTimestamp() in /home/haranak/public_html/sites/all/modules/calendar_systems/calendar/v1/calendarSystems/iranian.class.inc.php on line 0.
  • strict warning: Non-static method cmfcCalendar::factory() should not be called statically in /home/haranak/public_html/sites/all/modules/calendar_systems/calendar_systems.module on line 221.
  • strict warning: Non-static method cmfcCalendar::factory() should not be called statically in /home/haranak/public_html/sites/all/modules/calendar_systems/calendar_systems.module on line 221.
  • strict warning: Declaration of views_handler_argument_many_to_one::init() should be compatible with views_handler_argument::init(&$view, $options) in /home/haranak/public_html/sites/all/modules/views-6.x-2.12/views/handlers/views_handler_argument_many_to_one.inc on line 0.

نقدی بر رمان "درخرابات مغان " داریوش مهرجویی/علی رشوند

بعداز خواندن رمان " درخرابات مغان " ارادتم به داریوش مهرجویی دوچندان شد نه به خاطر اینکه مهرجویی کارگردان مشهوری است و درکارنامه اش فیلمهای ماندگاری دارد.اصلا نه، بلکه به این خاطر که درخرابات مغان توانسته سه مقوله را "عشق سیاست ومذهب "را خوب و زیبا نشان بدهد

.سه مقوله ای  که درارتباط باهم تضادآشکاری دارند جایی که عشق معیار   می شود.مذهب آن را برنمی تابد و سیاست هردو را. راوی که دغدغه مذهب وعشق دارد تاحدودی توانسته بین این دو سازگاری  ایجادکند.فضای  سیاسی حاکم برفضای جامعه آمریکا  اورا درمعرض اتهام حادثه 11 سپتامبر قرارداده است راوی  می کوشد هم به معتقدات ه خویش پایدار بماند هم عشقش لطمه نبیند در این یادداشت به واکاوی  سه مقوله عشق  مذهب و سیاست می پردازم

·        عشق

عشق محمود به ماتیلدا عشق فرا زمینی و افلاطونی است .یکی کاتولیک مذهب ،دیگری شیعه مذهب. شروع دلدادگی به کلاسهای  درس نظریه جمهور افلاطون برمی گردد .نهایت اینکه هردو به زندگی زناشویی  مملو از دوست داشتن های شگرف تن داده اند . ماتیلدا اعتقادات مسیحی  خود را دارد. محمود نیز اعتقادات مسلمانی خودرا.  عشق سوای مذهب .  عشقی که  راهبرنده است . مانع نیست .تفاوت ها را با کمال سعه صدر می پذیرد . در واقعیت زندگی  انسان ها مشکلات درست از همین جا شروع می شود .درگیریهای بین پیروان مذاهب و  تبعیض های موجود در برخورد بااقلیتی های مذهبی  از بزرگترین چالش های زمانه  ماست . ماتیلدا و محمود با محترم شمردن حق مذهب با آن کنار آمده اند  و از زندگی لذت می برند .من این سبک زندگی را سبک ایده آل و بالنده انسانی تعبیر می کنم که برای ادامه روی ستون های انسانیت بناشده است.

·        مذهب

محمود بسیار مذهبی است .یک مومن معتقد در درون جامعه مدرن آمریکا .عمل به احکام اسلامی رعایت حلال و حرام درکسب کار و .عبادت درمکان های پاک - سواحل آتلانتیک-  جایی که ردپای انسان کمتر به آن خورده باشد دغدغه راوی است .راوی در ادامه زندگی خود براساس مذهب به بن بست می رسد.ساعتها تفکر و قدم زدنهای متوالی ره به جایی نمی برد به ناچار با یک روحانی  مشورت می کند .شیخ بصیر روحانی شیعی لبنانی تبار  که از قضا  امام جماعت مسجد است با فتوایش (مانعی نیست )او را از دلهره نجات می دهد  .محمود دریک کازینو بخش حساب داری آن مشغول  به کار می شود ..در داستان مهرجویی  مامود ازیک پشتوانه به نام مقتدا یا امام برخورداراست در مواقعی که دو دلی و تردید وعقل ره به جایی نمی برد  وجود یک مقتدا ی مومن آگاه به مسائل دینی برای ادامه راه او کافی  است . ورمان ضروریت وجود یک مقتدا برای گره گشایی مسائل مذهبی را تائید می کند .

·        سیاست

سیاست در رمان مهرجویی در رابطه با ایرانیان مقیم آمریکا دو جا نمود خاصی دارد .یکی درارتباط با تسخیر لانه جاسوسی و دیگری حادثه یازدهم سپتامبر که منجربه انفجار  برج های  دو قلو ی آمریکا می شود .حادثه ای که پس از آن نگاه به اقلیتهای مذهبی مسلمان در آمریکا توام با بدبینی می شود و در گیرو دار یافتن عوامل حادثه محمود هم راوی داستان دستگیر می شود . محمود با داشتن قدرت پیش بینی به خدمت پلیس درمی آید و عوامل پشت پرده را افشا می کند دراینجا نویسنده به خوبی نشان می دهد چگونه معجزه  مذهبی به اسارت گرفته می شود و از آن سوء استفاده می شود چیزی که مامود(محمود) را دچار سردرگمی کرده است .همین تناقض است . مشروعیت این قدرت یا معجزه  تا کجاست آیا او اجازه استفاده از معجزه را برای همه شرایط را دارد یا نه ؟